Ansistrus - halefinne finneråte? annet?

[External Image][External Image][External Image]Sakset spørsmål om hvordan be om hjelp her:
- Hvordan fisk er det? Ansistrus 
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
Hatt den siden medio Januar, da var den ca 4 cm, nå etter ca 3,5 mnd er den ca 8 cm? Hunne
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
ca 22 Kardinaltetra, 7 Corydoras Venezuelanus, 5 små gurami (honning) Dvs stille fredelig gjeng, ingen stress.
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
Nyoppsatt slutten av des, Ansistrusen var "førstemann" i med januar, gjennomlevd noen runder med NH4, NO2, Så kom Kardinalene og Corydoras ila februar (i 2 omganger) Gurami litt etterhvert. 2 gurami og 1 Cory er de siste, ila siste 2 uker. Ingen tegn til noe m finner eller annet på de andre. 
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
80 liter, utvendig Eheim Experience 250, Kun hatt opp å sett at alt var ok for ca 1,5 mnd siden. Ingen tegn til tett filter. Har renset slangene. 
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
NH4, Nao2=0 NO3= ca 15-30 avh av mengde vannbytte og lengde mellom (dvs 30 på det meste) Normalt rundt 20-25. Men etter råd i gruppa skal jeg finne rutiner som gir ca 15 over tid. 
- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
Alt normalt. Ansistrusen er aktiv, og på dagtid. Har flere skjulesteder inkl egen hule. Gnager på rot, spiser alger, får 1/2 malletablett stort sett hver dag, evt en ert eller kokt brokkoli (ca hver 14.dag. 
- Last gjerne opp et godt bilde. Skarpt.
Skal prøve

Lurer på: Halefinnen ser ikke helt ok ut? Er det normalt? Sykdom? Finneråte?  Hun har fått hule for ca 3-4 uker  siden- hvordan blir bakterienivå/ vannsirkulasjon inni der? 
Når hun ligger vanlig, klapper sammen finnen, så synes det egentlig ikke. Så hun kan ha hatt dette en stund. Usikker. Bildet av henne på sand er fra medio april
Plussmedlem
For meg ser det mer ut som finneråte i bedring enn noe pågående. Det kan være gamle "krigsskader", men uansett virker det å være i tilbakegang.

Pågående, ubehandlet finneråte spiser fort opp finnen og den vil raskt få et veldig flisete utseende. Som oftest med en kraftig, hvit sårkant der bakterie-/soppinfeksjonen sitter. På fisk som ikke er rød i utgangspunktet vil man tidvis kunne observere at finnen blir rødlig ved det angrepne stedet.

Kuren er - Vannbytter, flere vannbytter, god mat og enda noen vannbytter.
Veldig hissige utbrudd, som oftest bakterielle, må medisineres/behandles kjemisk. Men det vil overraske meg veldig om du vil behøve det her.
Den er hvit i sårkanten på den ene siden. Kommer mulig ikke så godt fram på bilde. Ser ut til at finnen har et litt tykkere "ben" ytterst, kan se ut som den er brekt av- borte er den iallefall. 
Men da tar jeg noen flere vannbytter. Og håper der ikke er noe smittsomt. 
Dersom den ikke blir bedre, og ikke verre, tar jeg ekstra vannbytter.
Dersom den blir verre (og fortsatt ingen andre har det) bør jeg da ta den ut i eget kar før medisinering, eller medisinere alle?[External Image]
Plussmedlem
Ahh, trodde det var en del av bakgrunnen.
Følg med på utviklingen, gjør vannbyttene, men ha medisinen i bakhånda. Om det er sopp så vil dette 99 av 100 tilfeller bedre seg av seg selv.
Om du ikke ser tegn til bedring innen 2-3 dager så start medisineringen. Det er ofte enklere og mer effektivt å medisinere bare den ene fisken enn hele karet i slike tilfeller.
Finneråte dukker vanligvis som følge av en mekanisk skade eller som sekundær infeksjon etter annen sykdom, som eksempelvis hvitprikk. Så råten er i seg selv ikke smittsom som sådan.
En frisk fisk uten ytre skader vil ikke kunne utvikle finneråte.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap