Dverggurami

Er det mulig å ha DvergGurami over tid- Hva gjør jeg? Evt hva gjør jeg feil. Hvor er det evt best å kjøpe?
Kjøpte et DvergGurami par for etpar mnd siden, den ene døde brått uten oppdaget sykdom i påsken. Den andre har vært oppblåst til og fra, helt siden start, og død i dag.
Karet ble satt opp i desember, litt prøve/feile, bytta i starten til sand, bytta til utvendig filter. Har vært stabilt bra m NH4 og NO2 siden februar. NO3 på ca 20.  Men de Guramiene har vært der når det var litt ustabilt. Usikke på om de ble påvirket.
De har godt beplantet kar, har steder der det er mer rolig vann, ingen som plager de. Har Kardinaltetra, Ansistrus, Corydoras og HonningGurami. Sliter av og til med at temp kan variere uten grunn? Har bytta varmekolbe, uten at jeg synes det er stabilt. Må skaffe et bedre termometer. 
Har hatt akvarium før, der annen fisk har levd, men dvergguramiene har aldri blitt mer enn noen uker/mnd. 

pH 6,5 GH 3-4 Masse planter, har bevegelse i overflata, lufter ut vann før jeg har det i, bytter ca 20-30 liter ukentlig.
Fôrer med Dr.Basseleer med og uten hvitløk. Tror jeg gav de litt Tetra flakfôr dagen før den "friske" døde- sammenheng? Guramiene har og spist av pelletsent il Ansistrusen, og Corydorasene. 

Mine sønner og jeg har veldig lyst på DvergGurami siden de er så flotte 😇
Plussmedlem
Hei, Hønemor.

Dverggurami er flotte fisk, så jeg skjønner impulsen.
Men de er ikke en art som tåler mye i form av skiftende vannverdier og er spesielt utsatt for infeksjonssykdommer, noe teksten din hinter om.
NH4 og N02 må være null, N03 kan du med hell få enda lavere. Ned på 10. Nyere forskning tyder på at nitrater er mer skadelige enn man tidligere har trodd.

I utgangspunktet skal ikke tempen spille stor rolle, så lenge dette ikke er i det ekstreme. Ingen akvarier er 100% stabile, det er heller ikke Moder Natur.
Men du bør temperatur-matche vannbytte-vannet og akvarievannet, om du ikke allerede gjør det.

Tror heller ikke fóret er grunnen, da skulle du sett det på de andre fiskene også. Dårlig fór kan selvsagt være en årsak, men det virker ikke sannsynlig iom at resten av fiskene er friske.
Om du er i tvil, kjøp nytt fór.

La det gå en del uker før dere prøver på nytt.
Takk, så ikke før nå at du har svart! Ja lurt å vente! Ikke kjøpt ennå. Tenkte og finne det beste grunnlaget. Så på noen på Sandvika Storsenter og Oslo City for 2 uker siden, tenkte at om de fortsatt er der, fortsatt friske, og ingen nye i karet, så kanskje neste uke. Hvis jeg ikke finner noen privat. Om de kan være bedre?
Det står jo overalt at de har gjennomsnittlig levealder på 2,5-3 år…

Har tenkt NO3 var ok, har masse planter, tar ut masse ukentlig, det gror godt! Bortsett fra Hornblad😂 Men jeg kan bytte en bøtte ekstra og se om det da blir lavt nok, evt bytte en dag tidligere. Har over tid hatt 0 i NH4,NO2.
Resten av gjengen trives ser det ut til.
DvergGuramiene jeg hadde fikk vel oppleve noe ustabilt i vannverdi helt i starten.
Det jeg lurte på med flakfôret var om hannen i glupskhet kan ha svelget for mye, som kanskje sveller en del? Synes bare det var så rart da han var i farta i etpar mnd, og så brått død uten noe tegn. Hunnen levde ca 2 uker etterpå, men hun hadde tidvis stor mage, og så ble hun syk- avlivet. De guramiene var veldig gira på mat- mer enn de andre. Uansett, har den boksen med flak- men nå deler /knuser jeg delene litt. De får mest annen mat.
Har lovet gutta (på 18-19) at vi prøver Gurami en gang til. De ville jo ha Kampfisk, så DvergGurami var et kompromiss. Kampfisk passer vel ikke i karet med de andre.
Fikk tips om høyere tenp et sted, men med Corydoras, Ansistrus og Kardinaltetra så tenkte jeg ca 25 grader (dvs i praksis 24-26) Da tenker du det er ok?
Og tenker anskaffe Frogbit/flyteplante. Skjønner ikke hvorfor Hornblad ikke trives. Men hadde mye av den når jeg hadde DvergGuramiene, da de likte å lage skumrede etc. Men måtte stadig skaffe ny 😂🙈
Blir et siste forsøk med DvergGurami, så får vi se 😁
VELDIG TAKKNEMLIG for all info, tid og lærdom!! TAKK!!
Det står om DvergGurami at de er Ganske lette, det burde kanskje vært oppgradert til iallefall Medium 😂🙈

Sitter å ser på mine andre guramier.
Hadde 2 honninggurami, 1 døde, så kjøpte en til i rød farge (har en gul) Det skulle være en hun, Sunset Gurami? Den er nå i full gang med å bygge skumrede, og «jager» på Honning-dama.
Tenkte det ble mest fredelig med damer 😂
Da spørs det om det blir bråk med DvergGurami-par. Får evt finne en med «retur-rett» - eller sette opp det andre karet mitt 😇
Plussmedlem
Har tenkt NO3 var ok, har masse planter, tar ut masse ukentlig, det gror godt! Bortsett fra Hornblad😂 Men jeg kan bytte en bøtte ekstra og se om det da blir lavt nok, evt bytte en dag tidligere. Har over tid hatt 0 i NH4,NO2.

Kan være bedre å bytte oftere enn å bytte mer den ene gangen man bytter. De andre verdiene (som nevnes langt sjeldnere enn nitrogenet) vil da forholde seg mer stabile enn om man bytter masse på en gang. Regelmessighet og nominell stabilitet er gode virkemidler for å fremme god helse hos fiskene. 
Plantene tar bare NO3 om ikke annet er tilgjengelig. Grunnen til dette er at plantene må bruke energi på å konnvertere NO3 tilbake til NH4 inne i bladene før de benytte seg av nitrogenet. 
Hvis NH4 er tilgjengelig fra før, tar de mye heller denne direkte opp i seg og slipper dermed dette mellomleddet, og kan bruke energien til noe annet. 
Har lovet gutta (på 18-19) at vi prøver Gurami en gang til. De ville jo ha Kampfisk, så DvergGurami var et kompromiss. Kampfisk passer vel ikke i karet med de andre.

Jo, med unntak av gurami så går kampfisk helt fint med fiskene du har. Kampfisk kan være turbogrinete mot sin egen art, men så lenge de ikke oppfatter andre arter som konkurrenter så gir de egentlig ganske flatt katta i annen fisk. Så med neon, cory og ancistrus er det ingen problemer å ha de. Kampfisk og gurami er derimot ikke en god kombo. 
Fikk tips om høyere tenp et sted, men med Corydoras, Ansistrus og Kardinaltetra så tenkte jeg ca 25 grader (dvs i praksis 24-26) Da tenker du det er ok?

Temperatur i dette skiktet bør være uprobelmatisk for alle fiskene. Coryene er nå i sin øvre komfortsone hva gjelder temperatur, men så lenge du ikke går særlig over dette i lang tid så vil du kunne fort se mye lek på de etter vannbytter. 
Skjønner ikke hvorfor Hornblad ikke trives. 

Erfaringsmessig er det to-tre årsaker til at hornblad feller "nålene" og smelter vekk - for sterkt lys, for hurtig vekst slik at den påfører seg selv næringsmangel og for varmt eller kaldt vann. 
Den kan tidvis reagerer på tilsetninger i vannet, særlig vannforbedringsmidler a la Aquasafe. 
Ligger den nær varmekolben eller avgir lysene mye varme?
Du verden som jeg lærer!! Veldig interessant! Burde samlet all denne infoen i ei egen fil! 😊👍

Har en enkel måte å bytte vann, så ikke noe problem å ta det oftere. Da fortsetter jeg med 20 liter, det er mest praktisk og 😊
Har bestilt DvergGurami i dag, tester ut den fargen som er den opprinnelige, i håp om at den er mer hardfør.
Får evt ta opp Kampfisk-tanken om guramiene ikke trives. Men det kan tenkes det heller blir flere HonningGurami evt Smaragd.
Mtp Hornblad: Har Led-lys (nytt), dvs ikke varmt. Har dessuten «fullt lys», «morgengry», og den står ofte på litt redusert lys. Men det kan ha vært temp.endringer når jeg har fått den. Og kanskje guramiene har beitet på den? Den er hektet i motsatt ende mtp varmekolbe. Bruker ingen tilsetningsstoffer. Men nå fikk jeg tak i «ny ladning», et 3-4.- og siste forsøk…. Har bestilt FrogBit, kanskje den er bedre.
Jeg impulshandlet en ensom Vorydoras Venezuelanus Orange i dag, den er bitteliten, den er like gammel som de 6 jeg har: de har jo vokst masse! Men stakkaren som hadde blitt igjen i karet, har vel mistrivdes alene… Kanskje ikke så lurt, men den så frisk ut m unntak av størrelse, og de andre fiskene i karet så friske ut… Vi får se.🙈
Plussmedlem
Du verden som jeg lærer!! Veldig interessant! Burde samlet all denne infoen i ei egen fil! 😊👍

Lover godt for fiskenes framtid når eieren er så lærevillig som du er.
 Har bestilt FrogBit, kanskje den er bedre.

Den er fin den, men bare vær obse på at frogbit ikke liker overflatesirkulasjon i stor grad. Den misliker veldig å bli utsatt for vannsprut/søl. Så om det er mye kondens under lokket på akvariet så kan den bli litt...schtøgg....
Jeg impulshandlet en ensom Vorydoras Venezuelanus Orange i dag, den er bitteliten, den er like gammel som de 6 jeg har: de har jo vokst masse!

Det der gjør jeg sjøl jeg, handler enslige fisk i butikken fordi jeg synes de burde gå med flere av sine egne. Den vil sikkert vokse seg til nå som den har fått et ordentlig hjem. Men ikke sikkert den blir noen ruvende skikkelse på sanddynene.  
Takk! Coryen er iallefall mye mer aktiv, de andre er blitt late! Og de har litt ulike farger. Blir spennende å se!
Blir litt forvirret av disse emnene- sitter å ser på Ansistrusen nå, se ut som den har et finneproblem, så få finne fram "sykdoms-emne" Måtte vel komme noe... 
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap