Larvik akvarieklubb arrangerer storauksjon søndag 14. april 2024

Søndag 14. April 2024 Kl. 12:00 arrangeres nok en storauksjon i Larvik.
Sted: Larvik Akvarieklubbs lokale, Gunnar Reiss Andersensgate 3, Larvik. Lokalet åpner kl. 10:00.

Vi oppfordrer alle til å levere sine objekter i god tid før kl 12:00, da objekter som blir innlevert etter dette, først kan bli registrert ved kommende pause.

Selgernummer fås ved å sende epost til post@larvikakvarieklubb.no, eller når du kommer på auksjonsstedet. Ta med navn, adresse samt telefonnummer, og si gjerne i fra om det er noe spesielt du skal ta med. Da mange kommer til å betale med Vipps må vi ha et kontonummer vi kan sende deg penger til etter auksjonen.

Alle bes om å sette seg inn i auksjonsreglene, og som selger er det ditt ansvar å kjenne til disse.

Kun fisk, skalldyr, snegler, levendefôr og planter på auksjonen!
* Alle objekter skal merkes med hva som selges og selgernummer.
* Fisker skal tydelig merkes med hvilken art det er og evt. kjønn.
* Objekter som er dårlig merket vil i verste fall ikke bli solgt, evt. bli solgt helt på slutten av auksjonen.
* Fisk som skal selges bør være minst 3 måneder gamle
* Pakk fisk forsvarlig, minst 2/3 med luft i posen (om det ikke brukes pustende poser, Breathing bags). Det er en fordel å ikke mate fiskene døgnet før pakking, da forurensning fra avføring i posen vil være skadelig for fisken.
* Antall fisk i posen, bør stå i forhold til fiskens sosiale adferd (stim, gruppe, par etc.).
* Planteposer bør være velfylte.
* Om man trenger nye poser, evt fisk må pakkes om så vil dette koste kr. 5,-/pose.
* Auksjonsansvarlige har rett til å slå sammen flere poser dersom innhold og størrelse tilsier det.
* Auksjonsansvarlig har rett til å avstå fra å selge objekter.
* Minste startbud er kr. 50,-
* Det beregnes 20% av salgssummen i provisjon til Larvik Akvarieklubb.
* Maks. 35 objekter pr selger.

Det vil bli videoframvisning av objektene på storskjerm, pakk derfor fisk og planter i poser som objektene kan sees i.
Om man kommer med poser det ikke er mulig å se inn i, vil vi pakke om i nye poser for kr 5,- pr. stk.

Det vil være pauser hver time, dvs. 45 minutter auksjon/15 minutter pause. 
I pausene vil det være mulig å kjøpe brus, pølser, toast, kaker etc. i kiosken, og man kan også kjøpe lodd og vinne flotte premier.

Alle er velkomne, om du er medlem av en akvarieklubb eller ikke. 

Skriv gjerne inn her hva du vil ta med, eller hva du ønsker at noen tar med!
Det kommer noen Apistogramma på auksjonen, de fleste er arter som sjelden eller aldri tilbys for salg.

Jeg planlegger å ta med disse:

Apistogramma sp. "D61" 
Denne ble oppdaget på vår Colombia ekspedisjon i 2019.
 
[External Image]
Den er veldig spesiell og ettertraktet, særlig pga de store, uvanlige runde røde bukfinnene.
Her er far og sønn:

[External Image]
Den er fra Río Caquetá vassdraget i Colombia.
 .

Apistogramma cf. personata (Caquetá/Japurá)

[External Image]
[External Image]
Denne er forskjellig fra alle de andre lokasjonene av A. cf. personata vi har funnet i Colombia. Sees først og fremst på tendensen til mørkere/orange farger i noen typer omgivelser. Den er så ettertraktet at vi ikke vil opplyse mer presist om fangsstedet.  


Apistogramma cf. sp. "Segelflossen"

[External Image]
Den første A. sp. «Segelflossen» ble antakelig eksportert fra Venezuela allerede i 1977, og omtalt av SCHMETTKAMP (1978a, 1979) . 
En annen variant av denne er senere funnet i Colombia ved Puerto Carreño, ved Río Orinoco.
Denne, fra Río Muco, Colombia, er funnet så langt fra de andre at det er usikkert om det er samme art, og den får derfor tillagt en «cf.» i navnet.


Apistogramma sp. "D51" 
Fortsatt veldig sjelden og ettertraktet. 

[External Image]
Den er fra østlige Colombia, vi oppgir ikke nærmere lokasjon. 
Jeg har en profil på arten her: LINK


Apistogramma sp. "Balsapuerto"
I fjor ble det oppdaget en ny Apistogramma i Peru.
Jeg tar med en gruppe ungfsk av denne.
Slik så den ut da den akkurat var fanget:

[External Image]
Slik så den ut hos eksportøren:

[External Image]
Og slik ser hannen ut hjemme hos meg:

[External Image]


Apistogramma sp. "Blutkehl"

[External Image]
[External Image]
Denne viser, men sjeldent, de sorte områdene på bakre del av flanken som kjennetegner arten (i tillegg til de blodrøde markeringene rundt ansiktet som den jo viser), så det er mulig dette er en ny variant.
Den kommer fra Río Atabapo vassdraget i Colombia.


Apistogramma sp. "Ladislao"
Oppdaget for første gang sent i 2022, i Río Morona vassdraget i Peru.

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Klassifiseres taxonomisk i Apistogramma-nijsseni-gruppen.


Apistogramma sp. "Alto Tapiche"
I 2008 kjøpte en japaner, Minoru Matsuzaka, en Apistogramma fra en lokal fisker i Río Tapiche, Peru,
og fant ut at den representerte en ny art. Han publiserte oppdagelsen, og jeg dro for å finne den i 2009.
Dette resulterte i en reise på 1136 kilometer (iflg GPS'en min) på elvene Río Ucayali og Río Tapiche.
Ekspedisjonen kan dere lese om her: https://tomc.no/page.aspx?PageId=68
Jeg tar med noen ungfisk av denne arten.
Den så fantastisk ut da den ble fanget på nytt sent 2023:

[External Image]
Slik ser de ut hos meg nå:
[External Image]
[External Image]


Apistogramma sp. "D60" (Location 11)
Denne fant jeg på vår Colombia ekspedisjon i 2019, på denne lokasjonen, i jungelen i Río Caquetá vassdraget:

[External Image]
Jeg har aldri solgt noen av disse, og vet ikke om noen andre i hele verden som har denne.
Jeg tar med et lekspar!

[External Image]
[External Image]
Jeg tar også med en gjeng av en liten tetra: Axelrodia riesei.

[External Image]
Fantastiske skapninger!

Det kommer også noen fargerike "stor smykketetra" med lokasjon,
Nannostomus (cf.) trifasciatus (Río Putumayo, Peru):

[External Image]
[External Image]

Det ble ganske nylig oppdaget noen nye, små og veldig røde Nannostomus i Peru, og jeg tar med noen Nannostomus sp. "Super Red" (Río Amaya, Peru).

[External Image]
(De er veldig kostbare, kostet kr. 499,- pr. stk. hos PetXL Alna i oktober 2023.)
Det kommer nok litt mer:

Apistogramma sp. "Oregon"
En sjeldent importert art i Apistogramma-nijsseni-gruppen. Jeg fanget denne arten i Río Itaya, Peru, allerede i 2008, her:

[External Image]
Meget grunt, klart vann med pH på 4,56 og elektisk konduktivitet på bare 11 microSiemens/cm.

Den er aldri funnet noe annet sted enn her hverken før eller senere, så med denne svært begrensede utbredelsen er arten meget sårbar for utryddelse. Fiskerene som fanger og selger den, tar derfor ut et meget begrenset antall fisk hvert år for ikke å redusere bestanden, og i vitenskapelige kretser arbeides det for total fredning, med fangstforbud, av denne arten. Derfor er det viktig at vi beholder noen stammer i akvarie-hobbyen, da den muligens aldri mer vil bli tilgjengelig.
Av mine 4 importerte fisker, har to funnet hverandre, lekt, og produsert yngel (som foreløpig er for små til å reise ut i verden). 
Det to andre, en av hvert kjønn, tar jeg med på auksjonen.

[External Image]
[External Image]

PD Dr. Uwe Römer skrev i 2019 en meget interessant artikkel om denne arten, den kan leses og lastes ned her:
https://www.researchgate.net/publication/339456949_Beitrage_zur_Biologie_von_Apistogramma-Arten_Apistogramma_sp_Oregon_ein_selten_gepflegter_Zwergbuntbarsch_aus_dem_peruanischen_Amazonas-Tiefland_in_Loreto
(Den foreligger, dessverre for noen, bare på tysk)
 
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA
Reklame for plussmedlemskap