Er det noe kjekt/lettvint man kan fore fisker med - som ikke er flak/pellets?

Jeg har tidligere lagd egne "plater" med fiskefor, som i grunn var et spennende prosjekt, men også mye styr. Jeg har også forsøkt mikroorm, som jeg gjerne skulle forsøkt igjen - men er strev å få tak i kultur for tiden for meg.

Uansett - jeg lurer på. Er det noe annet gøy og lettvint man kan mate fiskene med? Altså noe "menneskemat" for å si det sånn. Agurk/Squash/blomkål har jeg forsøkt, og dette synes utrolig uinteressant for mine fisker i alle fall :P

Snakker hovedsaklig om fisk ala tetra, rasbora, osv.

Ville de satt pris på en liten flik av rå kjøttdeig for eksempel? Eller er det "farlig" å putte i akvariet? (Snakker om mengder som ville blitt spist opp umiddelbart/fjernet etter mating.)

Hva med for eks en snei av en bringebær? Eller et maiskorn? En bit av et hvitløksfedd? En vasket bit av tunfisk i olje for eks? En kidneybønne?

Er det noen som har eksperimentert med noe ala dette? Er det noe man overhodet ikke kan mate med? Kan man for eks la de gnage litt på et grillbein til sommeren?

Alt med forbehold om at det fjernes umiddelbart/ikke ligger i vannet over tid selvsagt.
Er vel bare å prøve Men ville nok unngå tun i olje.
Og tror ikke ( tetra) eter mye av dette ? 
Jeg testet mine dronningrasbora i dag med en liten beinstump fra en restemiddag-kotelett. Jeg skrubbet den godt og fjernet nesten alt av kjøtt, etc.
Dinglet den litt i vannskorpa og de ble helt ville og ville gnage litt av brusk/whatever som hang igjen helt inntil beinet. Lot de gnage der noen minutter før jeg tok bort beinstumpen.

Og nå er det jaggu litt (useriøs) lek på gang, selv blant de yngste (født rundt oktober 2023). Hvor sunt/bra det er, har jeg mine tvil om - men at det fungerer for å simulere litt realisme i pytten, det gjør det sikkert. :'D
Plussmedlem
Hei!

De fiskene du har er mikropredatorer og spiser i vill tilstand små vannlevende organismer.
Små mark, hoppekreps, dafnier, små skalldyr, insekter som faller i vannet osv. er hovedbestanddelen av føden deres. 
Det beste for oss og for fiskene er å emulere dette - i hvert fall ernæringsmessig. 
De vil aldri spise grønnsaker, i hvert fall ikke uprosesserte grønnsaker. Ikke fordi de tar skade av det, men de ser ikke på grønnsaker og plantevekster som mat. Reker, algespisende fisk, gullfisk og snegler er de som vanligvis kan fóres med grønnsaker. Levendefødende fisk som guppy, platy o.l. vil også kunne spise litt på grøntfór om de tilbys dette. 

Alt fór bør være så tett på det opprinnelige produktet som mulig, så alle produkter med oljer, krydder og andre tilsetninger ment for oss mennesker kan ikke tilsettes akvariet. 

Animalske produkter av pattedyr bør unngås i sin helhet. Det er relativt få fisk som har landdyr på menyen, og så godt som ingen av dem er vanlige akvariefisk. I hvert fall ikke i den størrelsesordenen dine er i.
De er ikke utstyrt med de nødvendige enzymene for å bryte ned animalske proteiner og fett, og vil kunne utvikle potensielt dødelige fordøyelsesproblermer.

Jeg har mikromark og hvitmark tilgjengelig, om det er av interesse. 
Jeg har også spretthaler (Collembola sp.) som særlig Endlersene mine er glade i. 


 
Oi, ble aldri pinget om svar her! :P
Spretthaler har jeg også, og drev "oppdrett" (lol) på de en stund, men egentlig mest bare av nysgjerrighet og for å bruke i div små sånne terrarie-glass osv. Er glad i de små tassene, hehe. Må da være litt vanskelig å få de ned i vannet?

Hadde håpet å klare å "dyrke" frem div mikroorganismer som kan leve og bli spist selv i akvariet, men vet ikke helt hvor jeg starter engang for å få slikt liv i akviaret. Det er nok sikkert noe der som jeg ikke ser, men ikke nok.

Er kanskje litt kaldt å sende mikroorm ennå? Men hadde vært supert å skaffe seg en start kultur på et tidspunkt!
 
Plussmedlem
Send meg en epost så kan du få en startkultur med mikroorm av meg. Det gjelder for så vidt andre som måtte ønske en porsjon også.
Det er ikke for kaldt i Trøndelag til å sende, i skrivende stund i hvert fall.
Men det avhenger hvor de skal til.

Det går an å "gro" sjøl også ja. 
Jeg har et tomt akvarium inne som kun inneholder vann, noe gammelt substrat og løv. Her spretter det opp alskens flotte vesen, og disse kan fint fóres til fiskene. Alle "nanofisk" setter stor pris på copepoder, ostrocoder, detritusmark og alt det andre som tilsynelatende bare dukker opp av seg selv. 
Denne suksessformelen kan med hell også replikeres ute i stamper og bøtter nå når våren melder sin ankomst. Da får man i tillegg larver fra knott, mygg og andre flygende insekter som legger egg i vann. Mer kortreist og økologisk enn dette får man ikke fiskefór!
Ooh takk, ja det høres kjekt ut! Her er det fortsatt minusgrader om natta, hehe så jeg må vel smøre meg med tålmodighet. Regner med at mot midten av mai så er det greie temperaturer.
Kjøper gjerne "pestsnegler" også om du har - husker ikke om det var "innafor" å sende i posten?
Plussmedlem
Flott det.
Bare rop ut når det passer så sender jeg.

Per definisjon er det egentlig ikke lov å sende mark heller, men jeg tror vi uten frykt for særlige konsekvenser prøver likevel. Ser ikke for meg at postansatte skiller på igler, bier (som er lov å sende) og blæresnegler.
Ohh jaa det hadde vært superfint, for det er ikke engang dyrebutikk her lengre! (skal sies at den som var her før var elendig da, men...)

Skal plinge når været blir littegrann varmere her <3 I mellomtiden skal jeg forsøke å "dyrke" litt selv av ymse sprellende små vesener.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap