Nybegynner som trenger hjelp

Hei. Har et par spørsmål i forholdt til oppstart av akvarie med tanke på planter og alger. 

Har holdt på med et akvarie på 180L i noen måneder nå. Har vært litt frem og tilbake med hva jeg har hatt oppi av dekor og planter, ettersom jeg opplever å få mye alger i akvariet. Startet derfor på nytt med å ta ut alle fiskene, vaske ned akvariet og sette i ny sand, planter og samme fisk for ca. 2 uker siden. Har på lyset 8 timer hver dag med en timer som skrur av og på lyset. 

Opplever at det kommer alger utrolig fort på dekorasjonen jeg har. Blir grønne flekker på fjellene og hulen. Har 3 ancistrus og 2 otocinclus for å spise alger. Jeg passer på å ikke overfore ved å følge med på at maten blir spist opp. Er det andre tiltak jeg kan gjøre for å forhindre alger? Har vurdert snegler også og eventuelt sandsnegler ettersom jeg har hørt det er godt for sandbunn. 

Jeg har også satt i planter, men det virker som de dør sakte men sikkert. Jeg heller i litt "Happy-Life HappyCarbo" hver dag, ettersom jeg har hørt dette skal være bra for plantene. Er det noe jeg gjør feil? Har hørt at finkornet sandbunn ikke er bra for planter, stemmer dette?

Har sandbunn fra Biltema (finkornet 0,1–0,7 mm). Er det vanlig at fiskene lager groper rundt i sanden? Og hvordan kan jeg hindre dette?
Tror det er helt vanligt med alger ved oppstart av akvarie.
Er ikke noe tess med planter. Men har erfart, hvis du har mye planter, får du ikke alger. Men som sagt, nesten altid alger i starten.
Plussmedlem
Hei, Dovregubbe!

Jeg skjønner godt impulsen med å skulle starte på nytt, jeg har gjort det selv ganske nylig med et av mine. 
Det vi da må ha klart for oss er at vi dermed starter alt på nytt. 
Det betyr at man må gjennom enda en runde med oppstarts-symptomer som masse alger, ustabile vannverdier og alt det som følger med. 
Og det høres ut det som ditt gjør akkurat nå. 

Hvilken filtreringen har du? Hvilke vannbytterutiner har du? Hvilke planter er det du har prøvd?

Biltemasand er kjempefint bunnlag, bruker den selv i flere kar. Jeg har riktignok beveget meg bort fra å bruke bare en type substrat, men det er en digresjon.
Utfordringen med å bruke finkornet sand er at den ofte blir veldig kompakt, såpass at planter kan slite med å etablere god rotvekst. Det er heller ingen næringsstoffer i sanda rett ut av posen. Avhengig av hvilke planter man har så må man tilsette næring, som oftest i form av næringstabletter som dyttes ned i sanda.  
Hvor dypt vil du anslå at bunnlaget er?

Sandsnegler er derfor kjempefine i slike oppsett med ren sandbunn, da de sørger for mer effektiv transport av gasser og næringsstoffer rundt om i bunnlaget. De vil over tid kunne bli mange, så man må etter hvert bedriver aktiv populasjonskontroll. Men jeg ville ikke drømt om å sette opp et kar med ren sandbunn uten sandsnegler lenger. Jeg har hatt det tidligere og det er øyensynlig stor forskjell på planteveksten med og uten sneglene. 

HappyLife Carbo (og andre liknende "karbon"-tilsetninger) funker veldig bra i akvarier med allerede etablerte planter. Dette er ikke flytende karbon, slik man kan få inntrykk av ref. markedsføringen, men som oftest et stoff som heter glutaraldehyd. Dette tar livet av alger, noe som frigjør næringsstoffene slik at plantene kan bruke dem i stedet. 
Utfordringen din er at du ikke har planter. Vent med bruken av dette til akvariet ditt er stabilt og etablert. Da kan HappyLife Carbo være en finfin måte å holde algene i sjakk på. 

I en periode fremover - og dette kan bety over flere uker - vil jeg anbefale deg å ta jevnlige vedlikeholdsrunder. Skrubb vekk alger fra akvarieglass og dekorasjoner, og bytt samtidig vann, 25-30%. Tar det tre dager og så er algene tilbake? Ja, da gjør du dette en gang til etter tre dager. 
Og fortsetter slik til at du ser at algeveksten avtar.

Se om du kan skaffe deg flyteplanter. Disse tar næring fra vannsøyla og er en direkte konkurrent til algene. De trenger heller ingen tid på å tilpasse seg et nytt akvarium, noe planter som vokser under vann trenger. De blokkerer også mye lys, noe som algene ellers vil ta. 

Ancistrus graver i sanden. Dette er helt vanlig, og det er ingenting du kan gjøre for å hindre dette. Det som kanskje kan stoppe dem fra å grave så mye er å tilby dem flere huler og gjemmesteder. De likner litt på oss der de synes er mer bekvemmelig å flytte inn i ferdigbygd hus enn det er å bygge det selv. 


 
Plussmedlem
Viktor har vel dekket det meste.
Den Biltemasanden du oppgir vil jeg si at er for finkornet. Den har en tendens til å pakke seg rundt røttene til plantene. Dette er noe folk har hatt problemer med i mange år ved bruk av Biltemasand, selv ved bruk av sandsnegler.....

Ser Biltema har byttet artikkelnummer på sanden sin nå, 17-5405 skal være den grove Biltemasanden nå....
Jeg satt opp akvariet mitt (på nytt) i slutten av desember, og etter litt prøving og feiling, fikk jeg god hjelp på forumet, spesielt av Victor.
Jeg har pr dato ikke hatt alger. Har 80 liter,
1 ansistrus og litt for mange andre fisker.
Har sandbunn. Valgte mange ulike rasktvoksende planter, som kunne ta næringa fra algene, dvs bruke opp Nitrat. Sverdplantene fikk gjødselkule i bunn. Har brukt litt flytende plantegjødsel i tillegg, men mindre en det sto på flaska.
Har brukt flere planter som vokser kjapt og tar næring fra vann: en god «neve» javamose som blir liggende der den plasseres, Hornblad- den kan flyte i overflata eller «hektes» et sted. Limnophila sessiliflora- har røtter men tar næring fra vann. De hurtigvoksende hos meg vokser så jeg må ta ut noe hver uke, men heller det enn alger 😊
Har og investert i automatisk lys, så det ikke står på for lenge/blir glemt.
Og kvalitet på lys mener jeg er viktig- det er sikkert noen som kan mer enn meg om det.
Usikker på om temp i karet påvirker alger?
Direkte sollys bør iallefall unngås.

https://akvaforum.no/t.cfm/0_2029/Hurtigvoksende-planter-til-ferskvannsakvariet
Tilfeldig bekjentskap
© Jeanette Abelle
Reklame for plussmedlemskap