Restart av hobbyen etter flytting.

30.08.2023
Da er jeg i gang igjen, dvs å planlegge for nye akvarier. Etter 30 år i Oslo solgte jeg unna en del akvarier da jeg flytta til hjembygda mi. Nå er det på tide å starte opp igjen og dette blir spennende.
Har vært i kontakt med Akvastabil for akvariereol, men det jeg fikk tilsendt på mail av forslag til løsninger er for høyt. Bor i en kjellerleilighet der takhøyden ikke er så stor. Får høre med dem igjen om de har noe som er litt lavere. Ellers er det sikkert noen som leverer en annen løsning som kanskje er lavere, jeg får se.
Har tre nanoakvarier jeg beholdt som jeg tok med oppover, blir å sette opp de snart. Så får jeg se hva det blir oppi de, er jo så mye spennende å velge i så vanskelig å bestemme seg.
Hetheranderia formosa, Dvergtannkarper på norsk er en yndig liten levendeføder som vi ikke ser så ofte, men om du melder deg inn i akvarieklubb i Trondheim er det helt sikkert noen som har ungfisker å avse
Ser at jeg tok feil, du bor ikke i Trondheim. Men akvarieklubber fins det flere plasser, og en kan også annonsere på Finn.no
Ellers er det jo mulig å bestille fisk via en akvarieforretning.
Hei Inger Helen,

Takk for svar! En får bruke de mulighetene en har når en bor ute i periferien! )
Var ute her om dagen og sjekka vannkjemiene i bekker og elver. pH ligger på mellom 5 og 6,5 og GH på 0-1. Perfekt for mange av de fiskene jeg ønsker å ha fra Amazonas og Sørøst-Asia. Kjøpt inn kanner til å hente vannet i. Vil prøve om dette kan la seg gjøre da det jo er perfekt akvarievann!

Ellers var jeg en tur i Molde og Ålesund i dag som er de nærmeste stedene hvor de har dyrebutikker. Men labert og dårlig utvalg i alle butikkene, virker som det ikke er det helt store i området her. Så får vel ta meg en tur til Østlandet igjen og se litt der.

Har sett en del på Youtube på forskjellig akvablogger osv., de har noen fantastiske butikker i f. eks. Nederland og Tyskland. Noen som har prøvd å kjøre ned dit og handle fisk og ta med til Norge? Noe fortolling eller er det i det hele tatt lov?
Plussmedlem
Jeg tror det er det, Jo, men jeg er veldig usikker. 
Tollbelagt er det ikke, men du må nok betale merverdiavgift på 25% når du ankommer Norge igjen.

Jeg har sendt forespørsel til Mattilsynet med spørsmål om privat kjøp og innførsel av akvariefisk. Poster svaret på AF så snart det foreligger.
Plussmedlem
Generell regel for innførsel av varer til Norge er at man kan innføre for maks 6000 kroner pr person (om man har vært ute av landet over 24 timer) uten å måtte fortolle/mva 
Har kjøpt inn en del utstyr og nye røtter, sand, håver etc. for å gjøre ting klart for en restart av hobbyen. Venter nå bare på noen fagfolk som skal gjøre noen nødvendige tiltak i stua for å få plass til akvariene jeg har tenkt å ha. Dette kan jo ta litt tid. Men imens har jeg god tid til å planlegge og finne ut hva jeg skal ha av fisk. Mye en har lyst på så det blir det vanskeligste, men det er jo et luksusproblem så ikke så mye å stresse over. Har jo mine favoritter i hvert fall så kan begynne med det.
Ellers lurer jeg litt på hvordan jeg skal få til akvariereolen jeg har tenkt å ha. Har vært i kontakt med Akvastabil, de har en løsning, men for høy. Bor i en kjellerleilighet så ikke så høyt under taket. Ellers ser jeg på nettet at mange bygger det selv. Har en bror som er meget hendig på sånne ting så kunne kanskje fått han til å lage noe for har ikke peiling på å gjøre dette selv. Men i og med at jeg skal ha det i stua så må det være noe som passer inn og som ser pent ut. Får lete litt til å se om jeg finner noe som ser passende ut. Kanskje noen her inne har erfaring med å sette opp akvariereol eller har kjøpt en som fungerer fint?
Jeg var også på tur her om dagen til City Syd ved Trondheim og var innom PetXL. Snakka med de om å få tak i diverse fisk og de har faktisk to leverandører på fisk som kan få tak i litt "spesielle" arter. Så tror jeg vil komme tilbake til de når tiden for fisk nærmer seg, se hva de kan få tak i. Blir spennende!
Dette tok litt lenger tid enn jeg hadde trodd. Å få tak i fagfolk for å gjøre om noe i leiligheten skjer ikke over natta! Så her må det tålmodighet til!
I mens fortsetter planleggingen og mye titting på YouTube. Og der finnes det mye interessant og mange gode tips, kan varmt anbefales. 👍
 
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Begby
Reklame for plussmedlemskap