Den som gir seg en dritt:)

Javel, da var det min tur å prøve på dette Blogg greiene, syns det er så ålreit å lese hva alle andre driver med i denne verden så da kan jeg like godt gjøre det selv.

Har hatt relativ kort karriære med akvarium men har blitt bitt av basillen,for å si det sånn. Fikk et kar av min søster ifjor, et juwel vision 450 som vi fikk satt opp i en fei, hun driver med malawi så da blei det valget enkelt for oss. Her går det altså i malawi. jeg er en ganske impulsiv fyr som går all inn når jeg starer med noe. Så varte ikke lenge før jeg fikk snoket opp en i nærområdet som skulle avvikle hobbyen sin med oppdrett av malawi. Et valg ikke samboeren var helt fornøyd med da vi bor i et relativt lite hus, men kjøpte gjorde jeg.

Kjøpet endte med 13 kar i alle størrelser, pluss masse utstyr som jeg til syvende sist bare fikk beholde 1 stk 200 liter, masse utstyr og 1 fx5 av, hva gjør man ikke for hus freden<3 Som sagt røyk oppdrettsdrømmen relativt kjapt, jobber også vekk 3 dager i uken så skjønner jo at det kan bli mye på hu mor. Så på det aktuelle tidspunktet hadde vi 1 stk 450 l og 1 stk 200 l oppe å gikk en periode. Men hva skjer når en får et nytt kar, jo da må vi ha fisk så fisk ble det i 200 literen også.Fortsatt malawi. Tiden går som for alle andre også her i gården, og en er å titter regelmessig på finn.no. Bare for å se liksom. Ut av det blå kommer frøkna mi å viser meg en akvariereol med 3 stk 94l som var til salgs, snill som hun er kjøpte vi den reolen som nå fikk plass i stuen. Der ble det gående noe yngel fra hun vi kjøpte reolen fra, samt at vi hadde noen juwel ciklider som ynglet unger som kaniner, HELT KOKKO var de der. Hadde de først i 450 litern men de tok over 1/3 av karet så vi valgte å flytte de over. Enden på visa ble at vi ga bort juwel fiskene til en venn av meg som driver med oppdrett av juwel og malawi, samt at yngelen gikk til søstren min når de var ca 4-5 cm. Den rasen er ikke noe for oss.

Etter som tiden gikk, ble nytelsen med disse karene mer og mer vekk for hu mor, ble mindre kos og mer jobb. Vi er jo skrudd sammen litt forskjellig på noe så forstår den. Vi ble enige om å skalere ned med 200 literen for å gi mer plass til hygge enn jobb så sånn ble det. Fisken der endte i 450 literen,  som nå begynner å bli greit bevandret med fisk, vi har heldigvis ikke hatt noe særlig med fiskedød og har hatt godt med pumper osv så ikke det skal stå på vannkvaliteten.  Som dere har sikkert kjent på kommer denne liter syken, pluss at 450 literen begynte å bli liten.

Igjen ender vi på finn og vipps står det en 720 liter i stua og den overgangen der med overflytting av fisk og gammelt vann var en helvetes jobb må jeg få si Så utrolig kult det var å få et sånt kar i stua, vi var helt i ekstase rett og slett. Karet rakk og stå et døgn før vi fartet til kongsberg for å kjøpe mer fisk, alle verdier var spot on så her var det bare å smi...Dro kl 16.00 og var hjemme kl 19.00 men da hadde selvfølgelig det karet sprekt i bunn og 700 liter var på gulvet i stua!!!!!DET UNNER JEG INGEN!! Den desperasjonen jeg så i samboeren min sine øyne da var ikke godt. Her var det bare å få samlet fisk, ringe rundt og heldigvis for oss kunne vår venn roar ta disse fiskene i "beredskapshjem" så da dro mor dit mens jeg og de voksen barna våre tørket gulv med alle håndklene i huset, faen det var mye vann....Ble vel sagt at det aldri skulle et akvarie inn hit igjen men heldigvis for meg har jeg en veldig snill samboer, eller snart kone <3 Vi leier hus forresten men med en eventyrlig snill husvært.


Alt endte med 5 uker på hotell heldigvis, er vi godt forsikret.... Nå har vi bodd hjemme i 4 uker igjen og en relativ ny 720 akvastabil fusion med move orginal møbel troner stuen, alle andre kar er vekk så tiden er inne for å nyte igjen. Grunnen til at det karet sprakk var et dårlig møbel og et ujevnt gulv så det fikk en vridning dessverre. Men klok av skade har vi tatt de forhåndsreglene vi kan nå, det er stentet opp fra kjeller i gulv bjelker, karet er satt 5 cm isopor på gulv samt at det 1 cm isopor mellom kar og møbel. Alt er vatret opp å har stått nå i 14 dager.  Oppstarten ble grei da vi fikk en del filter gugge fra han vi kjøpte karet av så nå er alle verdier igjen oppe å skinner og fisken trives. Sikkert mye frem og tilbake her men syns den hobbyen her er så fin, de har så mye personlighet disse fiskene her altså...Så igjen, den som gir seg en en dritt Takk for meg for i dag

[img]https://img.youtube.com/vi/Qc8TOBq7O6Y/sddefault.jpg[/img]
Plussmedlem
Litt av ei historie så langt, Tommy! Spennande lesning! Lukke til vidare! Legg gjerne inn bilder!

(Eg tok meg friheten å legge inn avsnitt i teksten, slik at den blei enklere å lese)
Planter i malawi kar
Hadde min første auksjons opplevelse på stor akusjonen til Larvik akvarie klubb på søndag, må si jeg ble imponert over lokalet og alle akvariene der, flott plass. Skal det sies at ikke det var noe særlig fisk der for meg siden jeg driver hovedsakelig med malawi men artig å se hva som rører seg og hva folk selger. De timene vi satt der gikk utrolig fort hvertfall mens planter og diverse fisk  ble solgt i en fantefart. Turen endte med 1 praktbotia på 10 cm og noen planter av typen vallisneria tiger. 

Vi har hørt at planter og malawi er en dårlig kombinasjon da disse fiskene graver og herjer med bunnlaget, men fikk tips om denne vallisneria planten som skulle passe godt. Var egentlig aldri planlagt å ha levede planter før vi satt på den auksjon så ble revet godt med gitt.  Plantene ble satt på plass, gravd godt ned i sanden på hvert sitt hjørne når vi kom hjem.  Har sett i ettertid at det stadig flyter planter opp med røtter og at de graver veldig rundt plantene men så en eller annen plass her inne at det å legge steiner rundt plantene ville hjelpe? Har nå hvertfall pakket disse plantene inn i bunn med stein så får vi se...Noe jeg ikke har fått lest meg frem til er : Hvilken innvirkning disse plantene har på vannverdiene mine, eller akvariet generelt? Har lest at noen typer gjør vannet mykere osv...Nr2: Vi har lyset på mellom 8 til 10 timer om dagen, er dette nok lys for planter eller må jeg har noen form for nattlys? Nr 3: Vi har 4 stk akvastabil led800 som er på 13000 kelvin, er dette lyset bra for planter eller trenger jeg noen andre lys i tillegg?
Mye en må sette seg inn i gitt når en går inn i planteverden også. Kanskje det er andre planter som en kan ha i et malawi kar??? 
Spennede er det hvertfall så auksjoner må jeg mer på..
 
Takk for det, blir forhåpentlig bedre på skrive oppsett og bilde opplastning etterhvert
Planter er alltid bra! 😊👍
De vil kun ha positiv innvirkning på vannkvaliteten, iallfall så lenge de lever. Døde og råtnende planterester kan nok senke pH noe, men det er minimalt å løses jo lett med å holde orden i karet. 
Planter bruker opp næring i vannet som ellers algene får ha helt for seg selv, å kan derfor være med å hindre overdrevent uønsket algevekst. 
Mange dropper det i Malawi-kar fordi fiskene graver og styrer noe fælt. (Å noen  fordi det ikke er "biotopmessig korrekt")
Men om du planter mellom steinene pleier det gå seg til etterhvert. Graver de opp noen bare planter jeg de på ny, litt bedre enn sist. Vallisneria er bra, de får stort sett være i fred fra å bli spist. Det samme gjelder Javabregner. De har også den fordel at de ikke skal plantes i sanden, men surres, limes eller kiles mellom steiner. 

Ville ikke hatt lys på mer enn 8 timer ihvertfall. Det er rikeslig for plantene.
Mer enn der vil kun gagne algene. 
Det samme gjelder nattlys. 
Takk for tilbakemeldingen 😀da tenker vi har god kontroll 🐟😀
Tilfeldig bekjentskap
© amr
Reklame for plussmedlemskap