Finneråte?

Jeg har kjøpt en kampfisk fra en familie nabolaget og er usikker siden jeg ikke har hatt det før. De snakket om at han hadde hatt finneråte, så jeg begynte å lese meg opp på det, og jeg lurer på om han kanskje har det nå også, når jeg ser etter. Finnene er litt "lasete". Jeg kan ta bilde i morgen, men spørsmålet er egentlig om hvor farlig det er å behandle han med litt sånn salt som følger med for sikkerhets skyld. Jeg synes akvariet er ganske møkkete nå, men siden vi akkurat har flyttet han og fylt på nytt vann på tirsdag, så tenkte jeg han kunne vente litt før jeg begynte å rote for nye nedi der. Ellers virker han fornøyd, kommer løpende når vi snakker til han og har etter det jeg ser god matlyst. Er det bare jeg som er overnervøs novise? Tenker jeg skal vaske skikkelig nedi akvariumet når man skal skifte vann igjen om en uke, men kanskje jeg må gjøre det før? Hjelp! Så mye usikkerhet! 
Plussmedlem
Når du skriver at "Finnene er litt "lasete"" så sier ikke det så veldig mye. Da er bilder mye bedre for å kunne bedømme.
Hvis akvariet er så "møkkete" som du skriver så hadde jeg gjort noe med det og ikke ventet. Men du gir i det hele tatt veldig lite info om karet og ting rundt det så gjør det ikke veldig lett å skulle anbefale noe.
Men i mitt hode er møkkete kar = vannbytte
Hei! 
Takk for svar, jeg legger ved nye bilder her. Det er vanskelig å vite hva man skal gjøre noen ganger, men skiftet vann i forrige uke og det har roet seg mye, men det er mye gugg på steiner osv. så planen er å ta ut mye av det i morgen og vaske dem, samt skifte nye av vannet (hvor mye? Halvparten?). Dette er en bioorb og det viser seg at de aldri har skiftet dilter siden den ble kjøpt i januar 2023! Når jeg ser på YouTube skal det skiftes etter en og absolutt maks to måneder, så i morgen skal jeg kjøpe filter og bytte det og vaske av steiner osv, bytte ut litt vann og den air steinen som sender ut luft. Det er ikke rart han har vært sjuk med alt det gugget i filteret? De sier de stedene jeg har lest at det meste av bakteriene i bioorb sitter i en slags keramisk sak under filteret, så alle bakteriene blir ikke borte ved filteret. 

Men jeg er altså usikker på om han har finneråte. Han ser ganske loslitt ut. Jeg ante ikke at han så dårlig ut når vi kjøpte han, så nå må vi prøve å redde han! Men hva skal man begynne med? Jeg tenker salt først. Så hvor mye og hvor ofte osv. Akvariet er 30 liter. Jeg legger ved noen bilder. Han virket ellers blid og fornøyd spiser og er aktiv. [External Image]
[External Image]
 
Plussmedlem
Hei, Ny fiskemamma. 

Jeg synes overhodet ikke det ser ut som han har finneråte. Det kan se ut som finnene har delt seg et par steder, men dette er veldig vanlig med fisk som har så lange og delikate finner. 
Så lenge den er frisk og miljøet rundt den også er det, vil dette gro sammen igjen. 

Avstå fra saltbehandling, med mindre tilstanden har endret seg mye siden du la ut dette innlegget. 
Dette er en bioorb og det viser seg at de aldri har skiftet dilter siden den ble kjøpt i januar 2023! Når jeg ser på YouTube skal det skiftes etter en og absolutt maks to måneder, så i morgen skal jeg kjøpe filter og bytte det og vaske av steiner osv, bytte ut litt vann og den air steinen som sender ut luft.

Å skifte filter annenhver måned er helt unødvendig og du kan spare deg de pengene. Ta heller ut svampene fra den filterboksen og skyll de i akvarievann til de blir synlig fri for "gugge". Sett de så tilbake og bruk de på nytt. Bedre for deg og bedre for miljøet. 
Oase vil at du skal kjøpe nytt for å tjene mer penger, men det finnes ingen annen grunn for å gjøre dette. 
Gugga er i seg selv ikke skadelig for fisken, i hvert fall ikke i utgangspunktet. 

Generelt om renhold av akvarier så være forsiktig med hvor hardt du går til verks. Steinene i bunnen av en BiOrb er tiltenkt å være den biologiske filtreringa (altså det som tar bort mye av det gifitige ammoniakken som dannes), og danner bolig for de bakteriene som gjør denne jobben. 
Disse bakteriene vil kunne dø om de utsettes for store påkjenninger, og fisken vil kunne bli ammoniakkforgiftet hvis denne bakteriestammen forsvinner. 
Om steinene er veldig skitne så kan du ta de ut og skylle lett i akvarievann. Slamsuging fungerer også fint, men det kan være litt trøblete å bli ferdig i små akvarier da de tømmes fort. 
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap