For grovkornet sand til corydoras?

Hei. 
Jeg har 5stk Corydoras sterbai som jeg har lagt merke til begynner å få redusert bartene sine ganske betraktelig. Lurer på om jeg har for grovkornet sand til dem?[External Image][External Image]
Plussmedlem
Hei, Adrian.

Det er heller tvilsomt at det er sanda. Det er en liten internettmyte dette at grov sand er skadelig for dem. I beste fall er det upresist.

I et akvarium er de vanligste årsakene til dette for høye ammoniakk- og nitrittnivåer, bakterieinfeksjoner, soppangrep og andre typer sykdommer. Ofte disse i kombinasjon da ammoniakken vil gi sår på fiskehuden som bakterier og sopp angriper, og ubehandlet vil bartene da tæres bort.

Den gode nyhetene er at dette er reversibelt, men krever at man tar tak.
Se på og gjennomgå vedlikeholdsrutinene dine. Kan du gjøre noe bedre? Skift vann ofte (flere ganger i uka) og selv om det vanligvis ikke er nødvendig så kan du slamsuge sanda de nærmeste ukene for å ta mest mulig patogener.
Gi også filteret en ekstra vedlikeholdsrunde i denne perioden.

Etter hvert vil bartene vokse ut igjen. De vil sannsynligvis ikke bli like fine som de var opprinnelig, men de vil kunne leve fullverdige liv så lenge rotårsakene til at bartene forsvant er borte.

Ikke tolk dette som noen negativ kritikk av dyreholdet ditt eller trakassering av deg som kjæledyrseier, Adrian.
Jeg har selv gjort akkurat det samme og måtte ta lærdom av det. Sånn er akvariehobbyen.

Ha en fin dag!
Tilfeldig bekjentskap
© Terje Skage
Reklame for plussmedlemskap