Eksakt hvor mye bakterieslam må overføres til nytt akvarium?

Jeg har prøvd ulike formuleringer i søket mitt, men finner ikke svar på følgende spørsmål: hvor mye bakterieslam må jeg overføre fra gammelt til nytt filter for at det skal være greit å overføre fiskene?

Har kjøpt et større akvarium til fiskene mine og ønsker å flytte de over, men finner ikke svar på det jeg lurer på. Holder det feks med litt på lillefingeren eller må man skrape av masse? Overføring fra 70l akvarium til 125l.

 
Tror ikke en lillefinger er nok.
Kan du presse filtermassen ut i vannet i det ny filter. Det er jo småt så det må noe til.
Tusen takk for svar. Jeg gikk for salmiakkmetoden for å være på sikre siden.
Plussmedlem
Hei, kiiiiiine.
Jeg har prøvd ulike formuleringer i søket mitt, men finner ikke svar på følgende spørsmål: hvor mye bakterieslam må jeg overføre fra gammelt til nytt filter for at det skal være greit å overføre fiskene?

Tanken bak dette er ikke at akvariet automatisk blir trygt for nye innbyggere ved å krøste en filtersvamp i vannet. 
Så det finnes ikke noe mål på hvor mye som må til. Det går heller ikke an å måle. 
Det er heller ikke slammet i seg selv som er det viktige, siden det man ønsker å overføre er filterbakteriene. Slammet er bare delvis nedbrutt organisk materiale som hoper seg opp på filteret, og har liten verdi i seg selv i det nye akvariet. 

Filterbakteriene lever i de delene av filteret (og i akvariet for øvrig) der strømmen er god og tilgangen på oksygen er rik. De fester seg til overflater som er stabile, sånn som steiner, akvarieglass, treverk, planter, grus og sand - så lenge forholdene tillater det.

Ved å overføre "slam" så tilfører vi x-antall hundretusen/millioner filterbakterier, noe det ville tatt flere dager for det nye akvariet å etablere naturlig. Vi kutter altså ned oppstartstiden med noen dager ved å gjøre dette. 
Det er i hvert fall det som er tanken. I praksis er ikke dette noen garanti-metode, til det har den for mange variabler. Men den funker når den funker. 

En variant av denne som virkelig fungerer er å overføre selve filtermaterialet til det nye filteret. 
Derfor liker jeg luftfilter med flere svamper. Da kan jeg enkelt nappe en godt modnet svamp fra et etablert akvarium og sette det i det nye.
Da er akvariet umiddelbart klart for nye innbyggere. 
Systemet er likevel ikke like robust som i et godt etablert akvarium og må følges nøye opp den første tiden. 



 
Tusen takk for veldig godt svar, Jeg skal forsøke det du skriver om. Til nå har jeg tilsatt salmiakk i 3 uker og byttet tusenvis av liter vann, men fortsatt ikke stabile verdier. Akvariet er 125l og nå har jeg byttet 50l + 60 l og det er skyhøye NO2 verdier, dog holdbare no3-verdier. Synes det var rart at det var så høyt no2 ifht no3.
Plussmedlem
NO2 kontra NO3 høres riktig ut ifht hvor lenge du har holdt på med salmiakk-metoden.

Det skal, om alt går som man ønsker, ennå ta ei uke eller to før nitritten faller og nitrat-verdiene skyter i været. Før du ser nitratverdier opp mot 80, behøver du ikke å skifte vann. Det vil kunne være en brems i fremdriften.
Når du så måler høye nitratverdier, skift 50% vann før du tilsetter med salmiakk.
Nitritt vil kunne oppleves å gå fra skyhøyt til 0 i løpet av et par dager, så snart nitritt-omdannerene har fått ordentlig fotfeste.

Måler du for pH? Det er veldig viktig at denne ikke blir for lav, da kan prosessen stoppe helt opp. Om pH faller mot 6-tallet kan du buffre denne opp igjen med litt natron.
Lærer mye av deg her nå, Viktor. Kunne egentlig spart meg for de 1000l med vann jeg bar i helgen skjønner jeg (gitt at jeg ikke hadde lagt om taktikken i siste liten ved å tilsette bakterier fra annet kar)😆

Ja, jeg måler ph og kh, og prøver å sørge for stabil ph.

Endte med å flytte over et filter fra gammelt kar samt fiskene, i går. Har fulgt nøye med på verdiene og de ser veldig bra ut. Fiskene virker tilfreds med større plass allerede.
Plussmedlem
Ja, det er min soleklare favorittmetode for å klaske opp et nytt akvarium også.
Plug-and-play... Jeg er akvarist, ikke kjemiker.

Bare fortsett å hold øye med verdiene den nærmeste tiden. Selv om man har flytta bakteriene som lever i filteret over til nye jaktmarker, har man også latt ganske veldig mange av dem være igjen på glass, sand og andre overflater i det gamle.
Det nye systemet er som sagt sårbart ennå. Det er lett å springe seg på en nitritt-topp tross overflyttingen.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap