Stillegående luftpumpe til 15l biorb?

Jeg har, etter en del år, bestemt meg for å rolig gjenoppta akvariehobbyen. På grunn av liten plass så har jeg skaffet en 15l Biorb classic som jeg synes så veldig pen ut, og tenkte å ha enten litt reker eller snegler der.

Biorben kommer med en luftpumpe som helt seriøst høres ut som en traktor. Den er igrunn også unødvendig sterk tror jeg. Jeg har testet alternativer som Eheim Air 100 og Tetra (Tetratec) APS 100 som begge nærmest halverte støyen, men synes det fortsatt er i overkant.

Jeg har også forsøkt å sette dem på ulike overflater og tilogmed henge dem fritt. Det er ikke vibrasjonene mot underlag som er problemet, men selve duringen fra pumpene. Vurderer å rett og slett sette inn et ordinært nedsenkbart filter inne i Biorben, men da forsvinner jo litt av poenget med disse boblene da... 

Er det noen som har tips for enten luftpumper som lager drastisk mindre lyd (kan gjerne være langt svakere også), eller andre måter å lyddempe en luftpumpe på? Akkurat nå spiller ikke kostnadene noen rolle, jeg trenger bare å få litt sinnsro...
Går ut fra at du mener en pumpe som skal drive en luftestein eller lignende. Enten er du av den sarte sorten som overhode ikke kan høre en lyd fra akvariet, eller så er det noe feil på denne pumpa du har. Det hjelper å klage, eller bytte merke.
Pleier å legge dem på en hals eller et annet tøystykke. Siden du har prøvd andre som halverer lyden ville jeg ha testa alle butikken har inne. Lykke til.
Takk for svar! Ikke så veldig støy-allergisk til vanlig, men med denne greia på hjemmekontoret ble det litt mye... Jeg har nå prøvd meg på å bestille en Tetra Air Silent Mini som påstår den skal fungere på soverom og kontor, så da krysser jeg fingra!
Hei, hvordan gikk det med Tetra AirSilent Mini? Er den stille, slanger kan kobles fint på biOrb?

Vi er i samme situasjon med biOrb flow 30, som durer gjennom både etasjeskiller til kontor og vegg til soverom.
 
Plussmedlem
Hei!

Man kan vanskelig finnne luftpumper med membran som er mer stillegående enn slike som de små du nevner der. Tetras støynivå er oppgitt til å være 34 db, noe som tilsvarer hvisking. Vanlig samtaler mennesker i mellom ligger på 60 db, for referanse. Vet ikke hvor mange desibel BiOrben avgir, men det er tydeligvis en god del mer.
Men jeg synes prisen er litt stiv da. Tror kanskje jeg hadde sett på om sånne mini USB-pumper hadde vært noe. De koster rundt 100-lappen. 
Dog ikke sikkert de har all verden til levetid. 




 
Oppdatering: Tetra AirSilent Mini fungerer veldig fint på biorben. Den er lager ikke samme brummelyd som medfølgende utstyr.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap